In principe hebben
we hier de plaats geregeld waar de Anna Koosje voor de zomer blijft liggen en
waar ze uit het water kan voor een schroefinspectie en eventueel balanceren.
Een pontonhouder met een uit Nederland gehaald binnenvaartschip reed mij er met
zijn busje naar de werf. De wegen zitten vol met kuilen en van zijn
schokbrekers was niet veel meer over. Ook de rijstijl is hier wat anders.
Voetgangers zijn vrij wild. De werf bleek een enorm industriecomplex te zijn
waar in goede tijden(onder het communisme) veel binnenvaartschepen met name
voor Rusland werden gebouwd. Het kantoor gebouw was bijzonder groot. Dat had
alles met het socialisme te maken. Nu werd ik te woord gestaan door de
werfvoorman middels een in der haast opgetrommelde secretaresse die goed Engels
en Duits sprak. Even gekeken naar het schip van mijn chauffeur, dat ook een
schroefprobleem bleek te hebben. De oorspronkelijke naam Helena was vervangen
door het Bulgaarse “Elena” zowel in het latijnse schrift als in het cyrillisch
geschreven. Ze kwam uit Dordrecht.
Bij terugkomst bleek
onze afdeling administratie en burgerzaken (Johan) onder de stempelinkt te
zitten van het hedenochtend aangeschafte nieuwe stempelkussen. Het oude is op
een of ander douanekantoor achter gebleven. Ons verblijf hier is gepaard gegaan
met ca. 30 formulieren en idem zoveel kopieën. Allen voorzien van meerdere
indrukwekkende stempels. Wij zijn er zeker niet aan begonnen hier verandering
in te brengen. Lands wijs, lands eer.
Opmerkelijk zijn de
afgeschafte uniformen. Zo kwam bij een plaats in Roemenië een in spijkerbroek
en T-shirt gehulde figuur ons tegemoet om te helpen. Hij zei van de
grenspolitie te zijn. Het grote pistool in het holster aan zijn riem zag er
overtuigend uit.
Inmiddels hebben we
Russe verlaten. De Donau is hier groots en breed. Een Biesbosch in super
formaat. Geen bergen meer, maar vlak land. Het is buiten 30 graden en we houden
om de beurt het dek nat met de alternatieve airco. Dit goed werkende idee vereist
veel inzet. Het dek moet nat worden gespoten met Donauwater. Door de wind, die
we zelf met onze snelheid van 16 km,
waarvan 5 km stroom en de temperatuur verdampt dat water en koelt daardoor het
dek. Het is nu binnen 25 graden. Als het dek droog is
begint het weer opnieuw. De lezer zal begrijpen dat er weinig tijd voor
schrijven overblijft.
Duivelsklauw |
We hebben het ding
een paar maal gebruikt (dit is voor Egbert). Echter ons is gebleken dat de
stroom dusdanig sterk is, dat de ketting het wel uit zijn kop laat om te
rammelen. Deze staat strak het schip vast te houden. Dus nu even niet, maar dat
komt wel weer.
De komende dagen
ziet het weer er goed uit. We plannen via het kanaal naar Constanta te gaan en
dan over de Zwarte Zee naar Sulina, maar het kan ook nog anders worden. Het is
nog steeds een groots avontuur.
Rob
Geen opmerkingen:
Een reactie posten
Opmerking: Alleen leden van deze blog kunnen een reactie posten.