dinsdag 27 maart 2012

De laatste loodjes voor het vertrek

De spanning begint al aardig op te lopen. Nog een paar dagen te gaan voor we "uit Rotterdam vertrekken", terwijl er toch nog de hele tijd kleine losse eindjes in zicht komen. De CV-brander schoonmaken bijvoorbeeld, dat is een jaar geleden voor het laatst gebeurd, zullen we niet even langs Bunkerstation Papendrecht gaan om het daar te laten doen door de man die het toestel kent. En ruitenwissers, we hebben nu een paar van de knullige dingen die wel heen en weer gaan maar eigenlijk niks wissen - zullen we daar niet even zo'n professionele vrachtwagen- en bussenwisser voor halen. En de installatie van de drinkwatermaker - alles zit er maar de slangen nog niet, wanneer komt "die vent" opdagen, en waar. Allemaal kleinigheden maar ze vragen wel aandacht. En rode diesel, daar mogen we in Nederland mee varen maar in Duitsland niet. Hoe regelen we dat bij de grensovergang?
Dit is niet om jullie bezorgd te maken maar om je met een kleine blik in de keuken een blik te gunnen op de voorbereidingen. Het komt allemaal goed, alleen sommige dingen anders dan we gedacht hadden.
Een paar punten die misschien praktisch van belang zijn.:
  • deze blog ben ik begonnen op basis van "for your eyes only". Dat bleek inlog- en toegangsperikelen op te leveren, dus ik heb hem algemeen toegankelijk gemaakt. Handig voor thuisblijvers en eventueel andere geïnteresseerden
  • De voortgang van de Anna Koosje is via het AIS (automatic identification system) te volgen op http://www.marinetraffic.com/ais/. Vul de scheepsnaam in en je krijgt te zien waar we zijn. Zolang we zelf de AIS zender hebben aanstaan natuurlijk

Verder, hoe gaat het aan boord? Een paar opmerkingen in willekeurige volgorde.
  • een vraag die al enkele keren is langsgekomen - is er wifi aan boord? Ja en nee. Er is inderdaad een wifi netwerk, maar de router ontvangt zijn signaal via een draadloze internetkaart  waarop de gebruikelijk roamingkosten betaald moeten worden. Dus wie niet zijn eigen kaart gebruikt, of er geen heeft, kan op de kaart van de boot terecht, maar wees daar alsjeblieft een beetje zuinig mee. Een extra overweging is dat na een bepaald volume internetgebruik de overdrachtssnelheid wordt afgeknepen, en dat kan vervelend zijn als we ergens even snel informatie van een haven, kade of sluis moeten ophalen.
  • Alle stroom aan boord is 220/230 volt. Telefoonopladers werken dus gewoon.
  • Er zijn geen hutten of privé-verblijven aan boord, dus je hebt kans dat je midden in de nacht iemand in negligé ziet langs lopen op weg naar de badkamer. Of dat je zelf moet. Zorg dus voor een lichte ochtendjas of andere bekleding voor dit soort uitjes.
  • Beddengoed en zo. Wasmachine en droger zijn aan boord, maar elke week alle beddengoed wassen is een beetje veel van het goede. Er zijn goede matrassen, kussens en dekbedden, 2x tweepersoons en 4 x eenpersoons. Als je een hoeslaken, een dekbedovertrek en een kussensloop meebrengt, gaat het allemaal goed. Doe er ook maar een handdoek bij.
  • Voor mensen met veel haar: er is een haardroger, die hoef je niet mee te brengen.
  • Er is geen muziekinstallatie aan boord, en dat willen we zo houden. Niet omdat we een hekel hebben aan muziek, maar omdat smaken verschillen, niet alleen qua stijl maar ook wat betreft aan/uit, wanneer, hoe lang en hoe hard. Wie toch iets wil horen moet dat doen via een iPod of zo.
  • Het is voor ons belangrijk dat jullie Rob en mij niet zien als gastheren, de Anna Koosje niet als cruiseschip, en jezelf niet als passagiers. Er zijn de hele tijd af en aan dingen te bedenken en te regelen, al is het alleen maar wat we eten en hoe we de inkoop doen. Verder moet de boel ook schoon gehouden worden, en wellicht zie je hier en daar zelfs plekken die nodig ontroest en geschilderd moeten worden. Aarzel dan niet , vraag aan Rob of mij waar de spullen liggen en doe er wat aan. Zo maken we er een gedeeld project met een gezamenlijke inspanning van.
  • Voor de lopende huishoudelijke kosten leggen we een gemeenschappelijke pot aan, en benoemen we een penningmeester voor het beheer. Jaarverslagen of financiële verantwoordingen worden niet verwacht, alleen op tijd om aanvulling roepen wanneer de bodem in zicht komt.
  • Check je verzekering, zeker voor de verre trajecten, voor eventuele repatriëringskosten en zo.
  • Paspoorten en visa: behoudens het laatste stuk blijven we binnen de EU. Alleen de Oekraïne ligt daarbuiten, en daar mag je als EU-ingezetene zonder visum in als je paspoort ten minste drie maanden geldig is voorbij de beoogde dag van vertrek.
  • Het gerucht gaat dat er soms en op sommige trajecten veel insecten zijn. Zorg voor anti-muggenspul op basis van DEET, met een zo hoog mogelijke concentratie.
  • Meegebrachte kranten en zo hebben de neiging zich op te hopen. De meebrenger wil ze beschikbaar houden voor anderen, en anderen aarzelen dingen die niet van hen zijn weg te doen. Daarom: wat meer dan twee dagen oud is, kan worden weggegooid.
  • Wees sowieso attent op het rondslingeren van persoonlijke spullen in gemeenschappelijke ruimtes. Het is een flink schip, maar met soms acht mensen aan boord wordt het gauw een rommel. Onder andere omdat het, nogmaals, lastig is de spullen van anderen op te ruimen.

Dan nog nautisch: 
  • we varen vrijwel de hele tijd op grote verkeersaders met veel drukte en strenge regels. Een van die regels is, dat op het dek tijdens de vaart zwemvesten verplicht zijn. Die zijn aan boord, van het lichte, automatisch opblazende soort, dus draag die svp ook.
  • het meeste werk is bij kades, bruggen en sluizen, als er aangelegd moet worden. De Anna Koosje is geen jachtje dat je kunt afhouden. Daarom:
    • nooit handen of voeten tussen wal en schip. Als dat harde stoten oplevert, jammer dan. Er zijn wel wrijfhouten aan boord - de binnenvaartequivalent van stootwillen of fenders. Hang die ertussen.
    • wie klaar gaat staan met trossen: 
      • nooit je voeten erop of in de lus
      • krachten opvangen door trossen op de bolders te laten slippen. Hou je handen daar weg!
      • SLUIZEN! Daar zakt of stijgt het schip ten opzichte van de bolders in de muur of op de kade. Zorg dat de trossen daar altijd vrij kunnen slippen en niet op de bolder bekneld raken. In de stuurhut en op het voorschip liggen scherpe messen om in geval van nood een tros te kunnen kappen.

Nou dit was het ongeveer voor nu. Dit laatste was de laatste dreigende noot van de hele reis, voor de rest wordt het een prachtige vaartocht door midden-Europa, met hopelijk veel gelegenheid om dorpen en steden te verkennen. En natuurlijk de schoonheid van een paar geweldige prachtige rivieren te ervaren!

1 opmerking:

  1. Beste Johan en Rob,
    Wat geweldig dat jullie zo’n tocht gaan ondernemen en ook opstappers meevragen. Once in a Lifetime, zoals Johan schreef!
    Voor Anna Koosje is het ook heel wat, als dame op gevorderde leeftijd, maar ondersteund door relatief jonge geesten met moderne apparatuur gaat ze het natuurlijk helemaal maken.
    Ik voel me gelukkig één van de opstappers te mogen zijn en wens Anna Koosje en haar bemanning een behouden vaart!
    Frank.

    BeantwoordenVerwijderen

Opmerking: Alleen leden van deze blog kunnen een reactie posten.