donderdag 19 april 2012

Neckar stroomafwaarts, Heilbronn richting Heidelberg

Vanmorgen met de Sanibroyeur bezig geweest De fabrikant duidt hem aan als fecaliënvermaler, maar het is gewoon de poepmolen die het toilet leegpompt. Er staat al wel zo'n irritant labeltje boven,
maar het mocht niet baten. 
Grr, grr, ding uit elkaar gehaald, intussen binnensmonds mopperend op de gehele bemanning, merendeels bestaand uit mannen van rond de 60, over hun tampongedrag. Bleek ten onrechte. Het ziet ernaar uit dat er nog een labeltje bij moet: geen T-shirts en onderbroeken in de WC gooien. We hebben kennelijk een vrachtje wasgoed uit de machine gehaald richting droger, en tijdens het transport is er wat gevallen. Precies, in de openstaande WC. En omdat iedereen tegenwoordig braaf zit, heeft niemand het gezien...

Intussen gebeurden er bovendeks spannende dingen. Bij de nadering van een sluis leek het uitvarende schip zijn blauwe bord te tonen, wat een verzoek inhoudt om verkeerd-om te passeren. Wij acuut naar de bakboordkant. Bleek het geen blauw bord te zijn, maar een blauwe container op de wal, precies achter de tegenligger. De schipper reageerde heel laconiek en vriendelijk. "Kan gebeuren mannen, goede reis verder."

Wie niet vriendelijk reageerde was een andere schipper, die van achter een heel scherpe en onoverzichtelijke bocht in de rivier ineens pal voor onze neus en aan onze kant van het vaarwater opdook met wèl een blauw bord. We hadden hem op AIS wel gezien, maar niet met zijn bakboordwal. Ook had hij zich niet gemeld op marifoonkanaal 10 voor schip-schipverkeer. Het lukte maar nèt een aanvaring te vermijden. Het was een Hollander, en we kregen een enorme scheldpartij over ons heen. "Als ik jullie geraakt had, was het jammer geweest voor het scheepje maar niet voor jullie", dat soort werk.

Na de eerste verontwaardiging vroegen we ons af hoe het gelopen was en wie er fout zat. Eén verklaring was misschien dat juist in de bocht een bord stond met een wisseling van het VHF-informatiekanaal. Misschien had hij zich gemeld op het ene, terwijl wij uitluisterden op het andere. Maar dat laat onverlet dat hij (volgens ons) kanaal 10 had moeten gebruiken. Verder: het tonen van een blauw bord blijft een verzoek van de opvaart aan de afvaart, geen dwingend bevel. Als de afvaart er niet aan kan voldoen, moet hij dat natuurlijk melden, maar als je het verzoek niet kunt zien, kun je er ook niet op reageren.
Jan Vlietstra, als je meeleest, hoe kijk jij hier tegenaan?
Overigens hebben we op de scheldpartij niet gereageerd. We dachten aan Jan z'n verhalen over veel te zwaar gefinancierde schepen en lage vrachtprijzen, en de knagende stress die dat voor heel veel schippers oplevert. Als die dan nog een stel vrijgestelde pretvaarders op hun koerslijn krijgen, is dat extra ergernis.

2 opmerkingen:

  1. Mannen van rond de 60 en hun tampongedrag... priceless!
    xx Caroline

    BeantwoordenVerwijderen
  2. Het doet me goed te lezen dat die plee probelemem jullie ook overkomen . Een vroeger kantoorgenoot hield ons (serieus ) altijd voor, zoals zijn moeder beweerde dat als je als jongetje op een plee ging zitten je later homefiel zou worden.Je kunt het bijna niet geloven dat mensen dit serieus meende.
    Het blijft heel erg leuk jullie zo te volgen, inmiddels kreeg ook ik een CVO Rijncertificaat controlle en zie op een paar stickers en gascontrolle na alles OK.
    Is het laswerk een beetje gelukt ?
    Nog even en dan gaan ook wij weer 'aan de reis' , zoals dat heet in binnenschippers kringen.
    Salut,Klaas

    BeantwoordenVerwijderen

Opmerking: Alleen leden van deze blog kunnen een reactie posten.