zondag 22 april 2012

Omgaan met energie

We komen steeds nadrukkelijker oog in oog te staan met de energie die aan boord rondgaat, hoe we eraan komen en hoe we het gebruiken. 


Uiteindelijk is alles natuurlijk diesel. Via de wisselstroomdynamo op de Scania hoofdmotor maken we daar 24 volt gelijkstroom van, die opgeslagen wordt in de boordaccu's. Maar als we, zoals eergisteren in Ebersbach, een dagje niet varen, trekken we die stroomvoorraad heel snel leeg. We gebruiken met zeven personen aan boord dan ook een buitengewoon luxe hoeveelheid energie - onze ouders en grootouders zouden zeggen verspillend. 


Met licht gaan we om op de manier die vroeger door Philips werd aangeprezen, namelijk behoorlijk veel en overal. Olielampjes hebben we wel maar die gebruiken we alleen voor de sfeer, niet om bij te ganzenborden.


Warm water om te douchen krijgen we uit en boiler die wordt gevoed uit afvalwarmte van de motorkoeling. Dat levert bij een volle dag varen 60 liter van 60 graden op; dat is een liter of honderd van 38 graden, en met 7 personen aan boord is dat best voor iedereen een douche van natmaken, inzepen en afspoelen. Maar als we minder lang varen, moeten we het water op een andere manier warm maken. Of niet elke dag douchen, en daar valt ook wat voor te zeggen. Ouwe schippers konden zich wassen met twee kopjes water - een nuttige oefening in zuinig omgaan met wat je voor handen hebt.


Wel is het zo dat de Scania, als we varen, meer stroom levert dan de accu's kunnen opnemen. Als we dus zware stroomvreters moeten laten draaien, zoals de wasmachine, de vaatwasser of de wasdroger, doen we dat al varend. Daar hoort de bijverwarming van de boiler ook bij. Als we niet varen, moeten we stroom bijmaken met de generator. 


Er zijn nogal wat electrische systemen aan boord. De meest krankzinnige is natuurlijk de drinkwatermaker, die draait op 24 volt. Die haalt hij uit de accu's van de kopschroefmotor, maar die motor draait niet genoeg om de accu gevuld te houden. Dus zit daar een acculader op die werkt op 220 volt, die wordt gemaakt door de omvormer die het haalt uit de 24 volts accu's van het boordnet. 24-220-24, pure verspilling dus. Gaan we nog een keer iets op bedenken.


Zijn dit nieuwe inzichten voor ons? Jazeker, en wel vooral omdat we er in Nederland zo op zijn ingesteld dat er bijna overal walstroom te krijgen is. Je rolt een snoer uit, steekt het in een stopcontact op de wal en je kunt voor een paar euro's al je apparaten laten draaien en nog je accu's vullen ook. Walstroom hebben we sinds Dordrecht niet meer meegemaakt. 


We zijn echt een klein energie-ecosysteem, dat alleen van buiten gevoed wordt door de dieselpomp. Moeder Aarde in het klein. Alleen heeft die de zon als dieselpomp

Geen opmerkingen:

Een reactie posten

Opmerking: Alleen leden van deze blog kunnen een reactie posten.