Drijvende bolder |
De drie sluizen in deze omgeving zijn qua hoogteverschil de grootste van Duitsland, met een verval van 24,67 meter. Voor het eerst maken we het mee dat ze van drijvende bolders zijn voorzien, en dat maakt het leven voor een eenvoudige dekknecht wel makkelijker. Eén keer vastmaken en geen gedoe met overpakken, want de bolder stijgt met je mee. Die zit vast op een enorme stalen bak die in een nog iets grotere sleuf beweegt en daarbij het sinistere geluid maakt van knerpend dichtslaande kerkerdeuren. Althans, dat weten enkele opvarenden te melden die wie er nu van verdenken dat ze het hebben meegemaakt.
Een sluis waar zoveel kubieke meter water in of uit moet - 50 à 60.000 - is in principe drie keer zo lang bezig als sluizen met een verval van acht meter, die we in dit traject ook zijn tegengekomen. Dat zou bottlenecks opleveren. Om dat te voorkomen is er met extra in- en uitstroomopeningen voor gezorgd dat de schuttijd bij alle sluizen even lang is, 15 minuten, wat bij deze grote leidt tot een stijg- of daalsnelheid van 1,70 meter per minuut.
Ingang schoenendoos onderin |
Eigenlijk zijn die sluizen een soort buitenmaatse schoenendozen, waarbij de korte kanten helpen de zijwaartse krachten op de wanden op te vangen. Dat is sowieso een heikel punt bij de bouw van sluizen, want je kunt geen balken of trekstangen tussen de wanden zetten om te voorkomen dat ze inklappen of uitelkaar barsten. Dan kunnen er geen schepen in. Het enige dat je kunt doen, is heel goed verankeren.
Uitgang schoenendoos bovenin |
De korte kanten van de schoenendoos zijn grotendeels dichte betonwanden, op een uitsparing na aan beide kanten, van zes meter in de lucht en vier meter onder water. Dat zijn de verticale dimensies van de grootste schepen die hier varen. Alleen dat stuk wordt door sluisdeuren afgesloten, aan de dalkant onderaan de korte kant van de schoenendoos, aan de bergkant bovenaan.
Spaarbekkens |
Bij de schuttingen merk je ook telkens dat je sommige stukken snel gaat, en later weer bijna stil staat, alsof je in een lift zit die op iedere verdieping stopt. Dat komt door die spaarbakken: een volle loopt nu eenmaal sneller leeg naar een lege sluis, dan een bijna lege naar een bijna volle sluis.
Ik heb begrepen dat het hoogste kanaalpand, waar dus per definitie geen water van boven in komt, bij droogte zijn water krijgt teruggepompt.
Wow. De Europese Waterscheiding: dit gaat hard!
BeantwoordenVerwijderenOmdat ik de stukken allemaal na elkaar lees reageer ik niet op ze individueel, maar wilde je hier even laten weten dat ik ze dus wel lees: met veel plezier en een lach!
Heel fijn jullie net ook even gesproken te hebben. Heel raar: ik kan me heel levendig voorstellen hoe jullie daar op de Anna Koosje zitten, maar toch ook helemaal niet.
xx Caroline
Enne... Judith en ik zijn van 28 juli tot 4 augustus in Londen, maar we hebben dus geen slaapplek. Als je nog een adresje weet?? xx CA
BeantwoordenVerwijderen