donderdag 24 mei 2012

Vaartechnische voorbereidingen - wat was er nuttig, wat niet.

Aan het begin heeft Rob een overzicht gegeven van de voorzieningen die we hebben aangeschaft of laten aanbrengen in voorbereiding op deze reis. We varen nu een week of zeven, dus we kunnen wel een evalutatie maken van wat nuttig was en wat niet.

Eerst de plussen:

  • De Donaukaarten van Pierre Verberght. Ongelooflijk gedetailleerd, acht ringbanden voor 3500 kilometer, per blad een kilometer of tien. Alle ondieptes staan erop, ook de slecht gemarkeerde. Veel praktische informatie over waterhoogten, ligplaatsen, oevers, faciliteiten, bunkerstations en zo meer. Onnavolgbaar steenkolenduits, maar goede kans dat Verberght voor de schipperswereld een soort taalhervormende Luther wordt: vrijwel iedereen gebruikt zijn kaarten. Steg wordt Steiger, Schwimmpoller zijn Treibpoller, en onze Zollrevision in Mohács moesten we "waffenfrei unterschreiben."
  • De PC met touchscreen en electronische kaarten van PC Navigo. Wel heel nauwkeurig tot zeg maar Budapest, daarna steeds minder informatie. Al is er natuurlijk ook veel minder om over te informeren. Maar zie Verberght hierboven. Touchscreen voor onmiddellijk in- en uitzoomen. Nadeeltje: het reageert ook op grotere insecten.
  • AIS aangesloten op PC. Schepen in de omgeving verschijnen als pijltje op de kaart. Naam en snelheid zijn zo op te vragen. We zijn maar een schip tegengekomen dat geen AIS had en dat was een lokale strontschuit, geen zwaar duwstel.
  • Internetverbinding; hadden we al, maar opnieuw zeer praktisch voor allerhande informatie. Zoals achtergrondfeiten bij het schrijven van een blog.
  • Dieptemeter. Ondenkbaar dat we zonder hadden gekund, al was het alleen maar bij het ankeren. Maar ook voor navigatie bij variërend waterpeil. De kaart vertelt je niet hoe diep het vandaag is.
  • Geluidsisolatie van de motor, prima. Veel rustiger in het stuurhuis, waar je soms echt je concentratie nodig hebt.
  • Watermaker, zeker wanneer hij het doet, zoals sinds een week. We hadden het tot nu toe kunnen redden met de zeer schaarse watertappunten, maar het had veel stress opgeleverd.
  • In het verlengde hiervan: buitenwater voor spoeling toiletten. Dat hadden we tot nu toe niet, waanzin natuurlijk, maar Anna Koosje heeft dan ook jarenlang aan de gemeentewaterleiding gehangen. Scheelt zeker 40 liter watergebruik per persoon per dag.
  • Electrische takel met giek voor snel tewaterlaten van (lichte!) bijboot. Gemak en veiligheid.
  • Warmwaterboiler die afvalwarmte van de motor gebruikt. Gratis douchen!
  • De Waal-seal voor de schroefas. Drastische bezuiniging op de hoeveelheid gebruikt smeervet.
  • Lastrafo, electroden, laskap en een beetje kennis. Scheelt bezoek aan scheepswerven voor kleine klussen die toch moeten gebeuren.
  • Goede gereedschapskisten en ander gereedschap.
    • Hoewel dit natuurlijk maar een paar dingetjes zijn van de onnoemelijke hoeveelheid reservespullen die in de loop van 81 jaar aan boord zijn gekomen. Hoe repareer je bijvoorbeeld een schemerlamp waarvan de voet is kapotgevallen? Je demonteert een oude bronzen afsluiter die nog onder de werkbank lag...
  • Electrische aandrijving op ankerlier. In Nederland hebben we meestal niet meer dan een metertje of zes ankerketting op te halen, dat lukt wel met de hand. Dertig meter is een heel ander verhaal!
  • Donauflitslicht, in plaats van het zwakke knipperlichtje dat bij ons in het blauwe bord schijnt voor stuurboord-stuurboord passeren. Een must!
  • Reserve wrijfhouten. Eén slordige knoop of steek, en de volgende ochtend vind je niet terug wat je 's avonds hebt opgehangen.
  • Reserve landvast. De oude slijten gewoon. 100 meter, vooraf gemarkeerd op 3 x 33 meter, klaar om op maat te snijden en te splitsen.
Wat we wel hebben geregeld maar nog niet gebruikt:
(los van brandblussers, zwemvesten, EHBO-kist en dat soort dingen)
  • Omschakelbare duo-brandstoffilters. Als er één verstopt is, kun je verder op de andere.
  • Combi-alarm voor laag brandstofniveau en bilgewater. Verplicht voor Rijncertificaat.
  • Reserveonderdelen voor van alles. Brandstof- en oliefilters, V-snaren, lampen, (veel) slangklemmen, tie wraps (nog meer!)
Wat we niet hebben, wel graag hadden gehad en nog naar op zoek zijn:
  • Koppel- / verloopstukken voor drinkwaterslang. Beroepsvaarttappunten hebben vaak van die brandweerkoppelingen van een duim of vier, daarbij heb je niet veel aan je Gardena-nippeltje.
    • Hetzelfde schijnt te gelden voor propaan-nippels, maar daar hebben we niet mee te maken gehad.
Aan de back-office kant
  • PC, printer en bestanden met scans van alle relevante documenten. Extra kopieën op USB stick. Scanner hebben we niet maar met een camera gaat het ook.
  • Ordner met originelen om onder je arm mee te nemen bij in- en uitklaren.
  • Stempel! Naam schip, Europanummer, thuishaven. Geen vormeisen, als het maar indruk maakt.
  • Zorg voor overweldigende hoeveelheid kopiedocumenten
    • maar laat je Internationaal Certificaat voor Pleziervaartuigen thuis als je claimt dat je beroepsvaart bent.
  • Contract met internationaal bunkerbedrijf. Wij zitten bij Fiwado. Dag tevoren naar Dordrecht bellen dat je wilt bunkeren in bijvoorbeeld Regensburg, Budapest of Russe. Na het bunkeren wordt het geld afgeschreven van je rekening in Nederland. Geen gesjouw met (te veel!) euro's.
  • Weggeefdingetjes, als blijk van waardering voor mensen die iets voor ons hebben gedaan. Wij hebben knijpkatten met het logo van het schip. Aardigheidje, mag niet op omkooppoging lijken.
En tot slot, wat hebben we wel geregeld maar blijkt achteraf niet nodig.
Belgische radar
  • eigenlijk maar één ding, de radar. 
    • Werkt niet in (onweers-)buien, waar de kaarten en de AIS ons probleemloos doorheen hielpen.
    • AIS geeft veel betere informatie over naderende schepen, zeker wanneer ze achter een onoverzichtelijke bocht zitten.
    • Maar het is een aardige lessenaar voor de Verberght kaarten

Geen opmerkingen:

Een reactie posten

Opmerking: Alleen leden van deze blog kunnen een reactie posten.