donderdag 10 mei 2012

Sulina, Braila


Sulina, Braïla 
Sulina, Brest 
Sulina, Singapore 
achter de vest
Het zijn strofen uit een gedicht van Jan Engelman, En Rade, die ik op de middelbare school voor het eerst tegenkwam en die in mijn hoofd zijn blijven hangen. Sulina, Braila, wist ik veel? Brest kende ik, dacht ik, dat was een Franse marinehaven in Bretagne.
Pas met het plannen van deze reis zag ik Sulina, Braila en Brest bij elkaar liggen. Sulina is de plaats bij de middelste - officiële - rivierarm van de Donau die de Zwarte Zee in stroomt, Braila ligt een honderd kilometer stroomopwaarts langs dezelfde Donautak, en en Brest ligt niet alleen in Bretagne maar ook in Wit Rusland. Plekken dus in het gebied dat wij vroeger aanduidden als het Nabije Oosten of, met de mysterieuze bijklank van kruisvaarders, sultans en harems, de Levant.
Het gedicht spreekt van weg-willen-zijn en verlangen naar onbekende oorden.

En Rade
<vocalise voor Cavalcanti>
Groen is de gong 
groen is de watergong 
waterwee, watergong 
groen is de gong van de zee 
Sulina, Braïla  
Sulina, Brest
Sulina, Singapore 
achter de vest 
stem die mijn slaap doorzong 
waterklok, watertong 
koperen long van de ree 
Sulina, Braïla 
Sulina, Brest 
Sulina, Senegal 
wijd van het nest 
hang die mijn ziel doordrong 
waterdroom, watersprong 
loeiende gong neem mij mee 
Sulina, Braïla 
Sulina, Brest 
Sulina, Zanzibar 
buiten is best 
groen is de gong 
groen is de watergong
waterwee, watergong 
groen is de gong van de zee

Geen opmerkingen:

Een reactie posten

Opmerking: Alleen leden van deze blog kunnen een reactie posten.