donderdag 17 mei 2012

Tussen hoge en lage druk


Winderig

Boven de Noordzee bevindt zich een hogedrukgebied en boven Rusland een lagedrukgebied. De lucht draait rechtsom rond de eerste en linksom rond de tweede en de stromen ontmoeten elkaar in zuidelijke richting boven de Anna Koosje. Je kan sterke motoren hebben, maar de sluiswachter vindt dat we moeten wachten. Aan de koppen op de golven niet onverstandig. Even wachten. Veiligheid eerst. 
Dat is ook wel wat de tocht tot nu toe kenmerkt. We stapten op in Linz en zijn nu Bratislava voorbij. Alles is gericht op veiligheid. De navigatie gebeurt op basis van de digitale kaart, een gedetailleerde Donaubeschrijving van Pierre Verberght, de Führer für Binnengewässer van Melanie Haselhorst en Kenneth Dittman en natuurlijk uiteindelijk ook op het zicht. Vaak een  stuurman en een of twee schippers die uitkijken. Het luistert zeer nauw bij het varen tussen de boeien door. De literatuur zegt dat je niet, zoals in Nederland, ook aan de andere kant van de boei kan varen omdat de boeien echt de ondiepte markeren die je vaak ook goed kan zien omdat de stenen net onder de oppervlakte het water doen schuimen. Bijzonder is de procedure bij een tegemoet komend schip. Zodra die gezien wordt door zijn AIS komt de vraag of hij aan bakboord of aan stuurboord langs zal willen. Verrekijkers in de aanslag om te zien of hij een blauw bord voert en een knipperlicht. Melden bij welke kilometer paal wij zitten via de marifoon en dan een antwoord krijgen. Linke Seite is makkelijk. Soms zitten er ook een serie achter elkaar die verschillende wensen laten horen. De ene wil links gepasseerd worden en de andere rechts. 
De stroom domineert alles. De rivier stroomt zo hard dat je steeds vooraf de stuurbeweging gedaan moet hebben die je over een paar honderd meter nodig hebt. Zeker bij zo'n slingerbeweging geldt dat. Precisie is heel belangrijk.

In het stuurhuis is het gezellig en is soms opperste concentratie nodig en soms kan er vrij uit genoten worden van de omgeving waar we elkaar met oh en ah op attenderen. Ook in het stuurhuis dus bewegen tussen hoge en lage druk. Van beide genieten.
Leo Smits

1 opmerking:

  1. Dat van die luchtstromingen doet me denken aan een stuk diepzinnige poëzie dat eerder door iemand aan boord gebracht werd:
    O Oostenwind, O Westenwind,
    Ach Noordenwind, Ach Zuidenwind,
    Ik ben het verlaten kind:
    Ik ben de gelaten wind.

    BeantwoordenVerwijderen

Opmerking: Alleen leden van deze blog kunnen een reactie posten.